ANTIROEST BEHANDELING

Informatie en stappenplan

ANTIROEST BEHANDELING

Hoe kan je een klassieker, youngtimer of moderne auto het beste beschermen tegen vuil en water om zo roest geen kans te geven op het chassis en de carrosserie?
Nederland heeft door zijn geografische ligging een typisch zeeklimaat. Door de zoute zeewind en een sterk wisselend weerbeeld krijgt de auto het flink te voortduren. Om je auto optimaal te beschermen tegen regen en pekel (zout) dat in de winter gestrooid wordt, van belang hiervoor extra te behandelen. Een anti-roest behandeling uitgevoerd door UNDERCOATING.NLbiedt hiervoor een passende oplossing.
De kale carrosserie voorzien van enkel een laklaag, of voorzien van een de dunne laag bescherming zoals deze de fabriek verlaten heeft, is niet bestand tegen langdurige blootstelling aan het Nederlandse klimaat.
Om lang plezier van uw voertuig te kunnen blijven houden geldt de algemene regel dat het beter is om de roest te voorkomen dan dat ontstane roestplekken behandelt moeten worden ( het ontroesten van de auto).
De roest verwijderen is een arbeidsintensieve klus, bij aanzienlijke roestschade en/of roestgaten zal er plaatwerk hersteld of vervangen moeten worden. Hierdoor verliest het voertuig een deel van zijn originaliteit (en de daarbij behorende waarde), iets dat voor de oldtimer liefhebbers heel relevant is.
Om schade en devaluatie van het voertuig te voorkomen is het van belang het voertuig regelmatig te inspecteren op roestvorming en preventief een antiroestbehandeling uit te laten voeren.
Zo blijft de auto in een goede conditie en voorkom je deze kostbare reparaties!

Om het chassis en de carrosserie te beschermen heeft undercoating.nl een 3-tal behandelingen in haar programma;

1. Undercoating behandeling: de volledige onderzijde van het voertuig wordt behandeld.

2. Undercoating Plus behandeling: de volledige onderzijde en de inwendige delen van de onderzijde worden behandeld.

3. Complete Voertuig behandeling. Dit omvat de voorgaande behandeling inclusief alle holle ruimtes bovenzijde van de auto, deuren, motor en bagageruimte.

Voor alle behandelingen geldt dat ze ons unieke stappenplan doorlopen, zie hieronder voor meer details.

Stappenplan

De auto wordt als eerste zeer, zeer grondig schoongemaakt. Het voertuig gaat op de brug en wordt volledig schoon gespoten en daarna laten we de auto volledig drogen. De diepte reiniging is een tijdsintensieve klus en essentieel voor een goed eindresultaat, want het metaal moet beschermd worden en het anti-roestmiddel zal moeten hechten op het metaal niet op het vuil. Na de reiniging wordt het voertuig volledig geïnspecteerd op de staat van de carrosserie en het chassis. Bij de inspectie zal bepaald worden wat de toestand is van de individuele delen. Eventuele constateringen worden vastgelegd. Met behulp van een endoscoop (camera) wordt ook de binnenzijde van chassisbalken en holle ruimten bekeken. Als de auto geschikt blijkt na de inspectie kan de behandeling gestart worden. Voor kleine roestschade hanteren we een totale stelpost van €250.- Deze schade zal direct worden verholpen in de voorbereidingsfase. Wanneer dat er uit de inspectie naar voren komt dat er sprake is van aanzienlijke roestschade, dan wordt in deze fase contact opgenomen en een voorstel gedaan om het voertuig te herstellen. In overleg wordt kan het herstel worden uitgevoerd in de volgende fase. Als wordt afgezien van verdere behandeling, worden uiteraard enkel de uitgevoerde werkzaamheden in rekening gebracht!
klik op stap 2 voor vervolg  
Het voertuig wordt nu geprepareerd. Door roest aangetaste delen worden voorbehandelt en eventueel geconstateerde roestschade wordt hersteld. Om straks een optimaal resultaat te krijgen worden delen die vrij moeten blijven van coating afgeplakt. Alle te behandelen delen worden nagelopen en ontdaan van stof en eventuele laatste verontreinigingen.
klik op stap 3 voor vervolg  
De bereikbare te behandelen delen worden voorzien van een volledige laag antiroestmiddel. Alles wordt goed dik ingespoten en waar nodig wordt er ruimte gemaakt, panelen verwijderd om zo alle bereikbare ruimten te kunnen voorzien van een goede beschermlaag, die we onder hoge druk in aanbrengen op alle oppervlakken en in holle ruimten. Vooral de holle ruimtes en kokerbalken worden met zorg behandelt. Dit is erg belangrijk want hier kan je niet kijken en kan de corrosie in verloop van tijd ongestoord haar gang gaan. Nadat het voertuig volledig is behandelt met het antiroestmiddel, blijft de auto nog minimaal 1 dag in onze werkplaats staan zodat het antiroestmiddel de tijd krijgt om zich te hechten aan het oppervlak. Het afplakmateriaal wordt verwijderd en er volgt een laatste controle. Eventuele surplus van antiroestmiddel wordt verwijderd. Het voertuig is nu goed beschermd tegen de externe invloeden die roestvorming veroorzaken en wordt opgeleverd aan de klant. Bij de oplevering ontvangt de klant het bijbehorende certificaat. Na een jaar kan je langskomen om de auto te laten controleren, zo ben je verzekerd van de geldigheid van het certificaat en de garantie die op de anti corrosiebehandeling wordt gegeven.